Kolhydraträkning




Kolhydraträkning för dig med diabetes typ 1

Här finner du information om allt som har med kolhydraträkning att göra för dig med diabetes typ 1. Längst ner på denna sida finner du en bok på engelska som är mycket bra för att lära sig kolhydraträkning. Det var den som fick mig att förstå hur allt hör ihop och hur man räknar ut kvoten. Det hela är inte svårt, men det finns en liten tröskel man måste ta sig över för att det skall fungera.

 

Lär dig kolhydraträkning

 

Väl över den tröskeln så är det inte många sekunder som du behöver ägna åt detta vid varje mål mat.

Sidan är under utveckling och här kommer du kunna lära dig hur man räknar kolhydrater, vilket även kallas kolhydraträkning. Börja med att köpa en elektronisk matvåg, om du har möjlighet köp även en lite digital brevvåg eller liknande som du kan ha med dig i fickan. Bli inte skrämd av detta, väldigt fort kommer du få ett ögonmått för vad produkterna väger och ofta äter vi begränsat samma maträtter eller kombinationer. Man lär sig fort vad en potatis motsvarar i kolhydrater gram eller vad en deciliter ris väger i gram och hur mycket som är kolhydrater.

Kom dock ihåg att vikten inte är samma sak som antal kolhydrater. Kolhydraterna får du se på innehållsförteckningen. Det är ganska enkelt när det kommer till kritan. Om du har en produkt som har 33 gram kolhydrater per 100 gram så det samma sak som att det finns en tredjedel (1/3-del) kolhydrater i produkten. Om din produkt sedan väger 30 gram så är det bara ta en tredjedel av 30. Det vill säga 10 gram.

Som sagt bli inte skrämd, det är bara ett nytt sätt tänka, du kommer klara det galant, stå bara ut nu i början med att det är nytt och vänta tills det lagt sig i sinnet. Det är bara ett nytt sätt att se på mat och ett nytt sätt att räkna. En annan sak som du ska komma ihåg är att du kan uppskatta ganska generöst. Du behöver inte uppskatta rätt på exakt grammet. Din diabetes typ 1 kommer bli bra mycket bättre och jämnare blodsocker när du får koll på din kolhydraträkning.




Hur går det då till att utöva kolhydraträkning?

Varje livsmedel innehåller olika beståndsdelar. Vetenskapen kolhydraträkning utgår ifrån att kolhydrater i stort sett är det enda som man äter som höjer blodsockernivåerna. Protein och fett har ingen eller motsatt effekt och kan alltså ätas utan begränsningar.

Ris, potatis, pasta och bröd är exempel på livsmedel som innehåller kolhydrater. Genom att titta på innehållsförteckningarna som är så bra här i Sverige så ser man ofta en tabell där det står att produkten t.ex. innehåller 33 gram kolhydrater per 100 gram.


Det finns egentligen 3 vägar att gå för att behärska kolhydraträkning vid diabetes typ 1:

  • Den ena är att förlita sig helt på färdiga tabeller som finns.
  • Den andra vägen är att helt förlita sig på att räkna själv genom, innehållsförteckningar, kökvåg och erfarenhet.
  • Sist kommer den tredje och absolut bästa vägen, du blandar väg ett med väg två, du räknar själv ibland och följer listor ibland. På så sätt underlättar du för dig själv, men har ändå koll på siffrorna.


OK, men allt man äter väger ju inte 100 gram så man måste hela tiden tänka om detta tal. En av de viktigaste punkterna i kolhydraträkning är att: Kom ihåg att du inte behöver vara millimeternoggrann, det räcker med en ganska precis uppskattning.

Du tar en saftigt bröd och skall äta det. På innehållsförteckningen står det att det innehåller 48 gram kolhydrater per 100 gram. Den goda brödbiten som du ska äta väger 30 gram. Hur många gram kolhydrater innehåller brödbiten?
Jo tänk på vad som står på innehållsförteckningen. Det står att den innehåller 48 gram kolhydrater per 100 gram. Det betyder enkelt förklarat att brödet innehåller 48% kolhydrater. 48% är nästan 50%. 50% är hälften. Alltså innehåller din saftiga brödbit på 30 gram hälften så mycket kolhydrater som det väger. Det vill säga 15 gram kolhydrater.

Om du har bröd där det står att det innehåller 33 gram kolhydrater per 100 gram. Brödet du ska äta väger 30 gram. Så hur många kolhydrater innehåller brödskivan? Vikten på själva brödet är alltså inte samma som antal kolhydrater.
Tänk enkelt, försök köra delar så gott du kan. Hur många gånger går 30 på 100? Ca 3 gånger! Då blir det 33 / 3 = 11. Brödskivan innehåller alltså ca 11 gram kolhydrater.

 

Kolhydraträkning är inte svårt

 

Kolhydraträkningslänkar




Här finner du alla tänkbara länkar om kolhydraträkning. Ett tips är dock att du skriver ut listorna på papper så får du en mycket bättre översikt och dessa är dessutom lätta att bära med sig.

 

Medtronics sidor om kolhydraträkning
Medtronic har en väldigt bra avdelning om kolhydraträkning på sin hemsida, boken man kan beställa längst ner till vänster har jag fått mycket bra användning av genom åren. Likaså är deras sida med kolhydratlistor mycket bra!
Till Medtronics kolhydratsida
Till Medtronics kolhydratlistor

Livsmedelsverket
Läs om kolhydrater hos Livsmedelsverket
Livsmedelsverket: Om kolhydrater och socker

diabeteshandboken.se
Har tagit fram en enkel lista med de vanligaste matprodukterna.
diabeteshandboken.se:s kolhydratlista

Diabetes Mall at DiabetesNet.com
En mycket erkänd sida från USA som har avsnitt om kolhydraträkning eller ”Carb Counting” som det heter på engelska. Sidan är på engelska!
Till Diabetes Mall


 

Litteratur för att lära dig kolhydraträkning

Nedan har du länk till den bästa boken för att lära dig allt om kolhydraträkning. Tyvärr är den på engelska. Men den är värd mödan, och har inte alls ett svårt språk. Den är tydlig och bra och har fantastiska exempel och råd!
Det går inte att nog betona hur bra denna bok är! Den innehåller verkligen allt du kan tänka dig om kolhydraträkning. Köp den är mitt starkaste råd och rekommendation!

Författaren heter John Walsh och den är utgiven på förlaget: Torrey Pines Press
Direktlänk till Bokus.com där du kan beställa: Using Insulin